Visie

Het onderwijs heeft grote uitdagingen

Het wordt steeds moeilijker om alle kinderen in voldoende mate te zien en hen de benodigde kennis en vaardigheden bij te brengen. Het aantal (pedagogisch) professionals is te laag en we zien de verschillen tussen kinderen groter worden. Ouders vragen om maatwerk en verbinding behouden is niet altijd gemakkelijk. Het vakmanschap is geleidelijk bij professionals weggenomen. Door de toegenomen druk van bovenaf en vanuit de samenleving is het vak steeds meer ingekaderd, terwijl het juist om ruimte vraagt. Er is al veel geprobeerd binnen de bestaande structuur, maar niets lijkt de echte oplossing te zijn. Zowel kinderen als professionals zitten klem in de systeemdynamiek. De eenzaamheid van de vakmensen neemt toe. Zij verliezen hierdoor het werkplezier en verlaten soms zelfs het onderwijs.

Binnen de huidige structuur gaan we de oplossing niet vinden

Het is tijd om naar het systeem zelf te kijken. De huidige structuur van jaargroepen verbonden aan vaste leerstof geeft te weinig ruimte. We moeten het Leren Anders Organiseren. Doe je dat niet, dan blijft het pleisters plakken zonder daadwerkelijke oplossing.
Er is een organisatiemodel nodig dat ruimte, tijd en energie geeft. Een structuur die ervoor zorgt dat er meer potentieel benut wordt, zowel van kinderen als van pedagogisch professionals. Dan hoef je niet meer óm te gaan met verschillen, maar kun je úitgaan van verschillen.
Als ik ergens aan wil werken op mijn manier, kan dat. Ik hoef niet te wachten op anderen of op juf. Eerst deden we álles op een dag samen op dezelfde manier. Nu veel minder. Dat zorgt ervoor dat de dag veel sneller gaat en ik mij minder verveel.

Het kan (en mag) echt anders!

De coöperatie Leren Anders Organiseren (LAO) gelooft dat elke school of kindcentrum zo’n systeemverandering kan realiseren. Naar welke vorm? Dat verschilt. Het is belangrijk dat elk team, in samenspraak met kinderen en ouders, zelf bouwt en niet een elders gecreëerd concept ‘implementeert’. Vanuit de eigen visie op ontwikkeling, de unieke context en de ideeën van binnenuit.
In onze coöperatie werken professionele facilitators met veel ervaring en toegang tot (wetenschappelijke) bronnen die op deze manier al samen met scholen en kindcentra alternatieven hebben ontwikkeld voor onderwijs (en kinderopvang) in vaste leerstofjaargroepen. Op deze plekken is het leren effectiever geworden en het werk- en leerplezier toegenomen.
Eén van de grote voordelen van onze manier van werken vind ik de geweldige samenwerking die eruit voortkomt. We doen het echt samen. Daardoor kunnen we optimaal gebruik maken van elkaars talenten, inzichten delen en elkaar steunen als het nodig is. Dit zorgt voor zoveel meer werkplezier. Ik zou nooit meer anders willen!
Naast het begeleiden van een duurzame verandering, bieden wij vanuit de coöperatie door facilitators verzorgde en begeleide reizen, de LAO-Toers . Deze gaan langs inspirerende voorbeelden uit ons netwerk. Dat kan in verschillende vormen, eendaags of tweedaags, open, of met een vaste groep. De LAO-Toer kent altijd een voorbereidings- en reflectiesessie, omdat de ervaring leert dat de inspiratie zodoende goed aansluit op de eigen situatie.

Heb je vragen of wil je meer informatie over wat wij kunnen betekenen? 

Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen.

Schakel JavaScript in je browser in om dit formulier in te vullen.